Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / ČD investují do zázemí v Olomouci

ČD investují do zázemí v Olomouci

19.2.2025

Díky dodávkám desítek nových jednotek RegioPanter a dalším přírůstkům ve vozovém parku změnila osobní doprava na Olomoucku během několika málo let zcela svůj charakter. Přechod z klasických souprav vagonů s lokomotivami na moderní jednotky samozřejmě vyžaduje reagovat i na straně zázemí. I proto nyní České dráhy směřují do olomouckého depa značné investice, jež údržbu zjednoduší, zefektivní a hlavně poskytnou lepší zázemí zaměstnancům. Co vše se plánuje?

ČD investují do zázemí v Olomouci

V relativně složitém, zastavěném území olomouckého depa, spadajícího pod OCÚ Východ, je zároveň třeba rekonstruovat budovy, jež mají do budoucna potenciál. Zároveň se dopravce musí rozloučit s již nevyhovujícími, které uvolní místo novostavbám přímo určeným na údržbu moderních jednotek. A to vše bez zásadnějších dopadů na stávající provoz.
Regionální správa majetku (RSM) Brno uskutečnila již v loňském roce v depu několik investic. Během uplynulých měsíců byla obnovena střecha kruhové a revizní haly. Namísto částečné opravy poškozených částí nakonec došlo k její kompletní opravě. Nyní je střecha z poloviny plechová a z poloviny plastová. Zajímavostí je, že práce probíhaly za plného provozu v hale.
Čilý stavební ruch se odehrával během loňska také v sousední strojmistrovské budově, jež prošla celkovou rekonstrukcí. Zhruba sto let stará budova, ve které mají kromě strojmistrů zázemí také další zaměstnanci OŘOD Východ, už byla v nevyhovujícím stavu. Původní zůstaly v třípatrové budově prakticky jen obvodové zdi a schodiště s historickým zábradlím. 
Součástí rekonstruovaného objektu je kromě kanceláří také školicí místnost, sociální zázemí a další provozní místnosti. Nová je elektroinstalace, rozvody vody, vzduchotechnika, klimatizace a budova dostala rovněž moderní protipožární systém. Další prostor vznikl rekonstrukcí suterénu, kde jsou nově šatny a sprchy. V prvním patře jsou také nocležny pro strojvedoucí. Náklady na kompletní rekonstrukci objektu se vyšplhaly na více než 25 milionů korun.

Přesunout se musela i data
Jednou z finančně náročných částí rekonstrukce byl přesun důležitého datového uzlu dceřiné společnosti Českých drah ČD Telematika. Ten byl během stavebních prací dočasně přemístěn a následně vrácen zpět. Další novinkou v areálu olomouckého depa bylo provedení rozsáhlé plynofikace celého areálu včetně haly Střediska údržby.
Zásadním předpokladem úspěchu celé akce byla spolupráce mezi organizačními jednotkami, tedy RSM Brno a uživatelem budovy OŘOD Východ. Zhruba dvacítka zaměstnanců OŘOD Východ byla během rekonstrukce dočasně přesunuta do náhradních prostor, zpět do tentokrát již nového se vrátili v průběhu letošního ledna. Objekt, do kterého se zaměstnanci během opravy strojmistrovské budovy dočasně přesunuli, teď čeká demolice.
Uvolněný prostor bude součástí rozsáhlé rekonstrukce údržbové haly B, pro jejíž rozšíření je nutná právě likvidace několika stávajících objektů. V tomto případě jde o investici za cca 400 milionů korun. Poté přijde na řadu další fáze modernizace olomouckého depa, a sice vznik  Areálu technicko-hygienické údržby. Součástí tohoto nového střediska pro údržbu a úklid vlaků bude například i nová hala o délce 150 metrů, jež nové jednotky bezpečně pojme. Náklady stavby, které jsou započítané do smlouvy s objednatelem regionální dopravy, tedy Olomouckým krajem, dosahují více než 1,5 miliardy korun. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 1

Další články této rubriky

Nová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukciNová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukci

11.2.2025 - Stavba nové opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Chebu pokračuje podle plánu a je zhruba ve třetině. Za necelých devět měsíců prací stavbaři kompletně zdemolovali stávající objekty, dokončili založení nové… »

Mezistátním výkonům ČD vévodí VectronyMezistátním výkonům ČD vévodí Vectrony

26.1.2025 - Nový jízdní řád platný od 15. prosince 2024 přinesl rovněž řadu významných novinek v obězích lokomotiv v čele vlaků Českých drah. Letošní změny jsou díky náhradě dosluhujících lokomotiv moderními stroji Siemens Vectron a… »

České dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jihČeské dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jih

11.1.2025 - České dráhy v polovině listopadu úspěšně dokončily kompletní modernizaci vjezdové části Centra údržby Praha jih v pražské Michli, která začala loni v březnu. Během více než šestiměsíční výluky byly zmodernizovány celkem… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika